zondag 11 mei 2014

Marcelleke met mouwen

Een van de vele voordelen van in het onderwijs staan, is dat je een hele zomer thuis bent. Genieten geblazen! En veel naaitijd! Zou je zo denken… Maar met 3 kleine kinderen in huis, wordt die naaitijd schromelijk overschat! 
Een val waar ik zelf ook nog altijd inloop. 

Vorig zomer besloot ik aan restjesverwerking te doen. Ik had enkele mooie tricootjes gekocht, waar ik T-shirtjes van maakte. Met de overschotjes besloot ik marcellekes te maken voor mijn Deugnietje. Ik tekende een simpel modelletje over, van een bestaand marcelleke waar hij inpaste. In al mijn enthousiasme knipte ik vijf stuks, klaar om ineen te steken. Een snel-klaar-projectje. Je knipt voor-en achterpand, naait schouder- en zijnaden aaneen en werkt af met een hals-en mouwboordje. Onderaan omzomen met tweelingnaald of indien gewenst, afwerken met een tailleband. Simpel en mooi en vooral heel gemakkelijk om te dragen bij zomerse temperaturen: 


patroon: zelfgetekend
stof: auto's in Stoffen van Leuven, monsters: Lillestof uit de Stoffenkamer

Jammer maar helaas, ik haalde maar 2/5… In schoolse termen: gebuisd dus…
Maar daar werd onlangs een mouw aangepast. Letterlijk dan. Ik had schrik dat de geknipte marcellekes hem deze zomer te kort zouden zijn, dus besloot ik er mouwen en een tailleband aan te zetten. Ziehier de omgetoverde marcellekes: 

Voor de eerste had ik geen bijpassend kleurtje meer liggen. Ik zocht naar bruin, maar vond de juiste tint niet. Toen viel mijn oog op die stapel oude T-shirts die ik van mijn grote Ventje kreeg om te recy-kleren. Dat zwart was wel een goede match. Ik heb het originele kraagje, een mooie V, gehouden, alleen wat verkleind. De mouwen knipte ik uit de onderkant van het T-shirt, zo moest ik die niet meer omzomen. 
patroon: zelfgetekend marcelleke met mouwen van de Charlie
stof: aapjes tricot Stoffen van Leuven
zwarte tricot: oude T-Shirt van papa

Voor het volgende exemplaar ging ik voor een kraagje en mouwen in dezelfde stof (jaja, hier had ik wel nog genoeg van over). Daarvoor maakte ik nog eens dankbaar gebruik van de Charlie. Misschien had ik hier ook de V-uitsnijding moeten toepassen, want nu vind ik zelf het stuk tussen de kraag niet zo netjes afgewerkt. Normaal ben ik niet zo voor fluo, maar de mouwboorden en tailleband mochten voor een keer knallen. Zo geven de monstertjes beter op, dacht ik zo bij mezelf.

patroon: zelfgetekend marcelleke met kraag en mouwen van de Charlie
stof: monsters van Stoffen van Leuven,  oranje tricot van het stoffenspektakel
Het laatste exemplaar werd een heel eenvoudig modelletje. 
Mouwen, halsboord en tailleband uit dezelfde boordstof en klaar is kees! 
Zie hem blinken, mijn Deugniet :) 

patroon: zelfgetekend marcelleke met mouwen van de Charlie
stof: de stoffenkamer


 Van dit stofje had ik nog een mini-restje over. 
Wat ik daarmee deed, vertel ik later nog wel eens.
MaMaatje

1 opmerking: